Хід екскурсії залежить від того, які водойми є поблизу школи. Можна обговорити деякі із запропонованих тем.
Тема 1. Вода.
- Яка власна назва водойми? Яке її походження?
- Яка форма водойми? Розміри? Найбільша глибина? Яка вода: стояча чи протічна?
- Яка вода у водоймі? Чи вона чиста? Чи можна пити воду з водойми?
- Які рослини ростуть у водоймі? Які тварини живуть? Яка риба водиться?
Тема 2. Сміття.
- Чому у водоймі плавають гілки, колоди, пляшки? Вони гниють і псують воду. Звідки у водоймі сміття?
- Люди забруднюють воду: виливають у річку відходи виробництва, викидають в озера сміття. У таких водоймах не можна купатися, в них гине риба і рослини.
- Брудна вода – джерело хвороб для людей і тварин.
- Чому сміття сортують? Яке сміття особливо небезпечне?
- Прибрати сміття у три пакети:
1 пакет: папір, картон, паперові упаковки;
2 пакет: пластикові, металеві, скляні пляшки;
3 пакет (небезпечні): клей, ліки, хімікати, батарейки.
Тема 3. Повітря.
- Яке повітря навколо?
- Чи воно пахне? Чим?
- Пригадайте, який запах має повітря, коли проїхала машина. З’ясуйте, чи прозоре забруднене повітря.
Гра 1. „В гостях у природи”.
Попросіть дітей заплющити очі та пригадати, як вони почуваються у своїй теплій і затишній квартирі (легко, спокійно, безтурботно, безпечно). А тепер нехай діти уявлять, що грюкають двері, розбивається вікно, падають меблі. Діти розплющують очі і розповідають, що вони відчули.
Порада: як підсумок гри, розкажіть дітям, що на природі ми в гостях у тих, хто там живе (птахи, звірі, рослини). Природа – це їхній дім. Наш крик, шум лякає тварин. Пригадайте свої відчуття, коли будете у лісі, урочищі, поблизу озера, річки, у полі.
Гра 2. „Карасі і щука”.
Окресліть на землі велике коло (або викладіть його мотузкою). Одну дитину оберіть „щукою”, інші – „карасі” (плавають всередині кола) і „камінці” (сидять нерухомо). За сигналом „Щука!” дитина „щука” застрибує у коло і намагається впіймати „карася”. „Карасі” поспішають сховатися за камінь. „Карасі”, яких „щука” спіймала, виходять з кола. Вони імітують очерет, який коливає вітер. Гра продовжується з іншою „щукою”.